Header Ads

PART 2 - FAKTOR PEMILIHAN PENGANGKUTAN AWAM (LRT).





[BAB 2]

ULASAN KARYA

2.1 PENGENALAN

Bab ini akan meninjau dan membincangkan tentang karya, kajian dan penyelidikan penulis-penulis terdahulu mengenai kemudahan pengangkutan awam dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya. 

Tinjauan terhadap karya dan penyelidikan lepas dibuat bagi memahami dengan lebih mendalam, terperinci dan menyeluruh mengenai tajuk kajian ini supaya kajian ini dapat dijalankan dengan lebih baik dan berkesan. 

Bagi mendapatkan pemahaman yang menyeluruh mengenai perkhidmatan pengangkutan awam dan persepsi pengguna terhadap pengangkutan awam.

2.2       DEFINISI PENGANGKUTAN

Mengikut kajian Dwibahasa 1995, pengertian pengangkutan bermaksud membawa barangan dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Selain dari itu, pengertian pengangkutan ini juga bermaksud kenderaan. 

Pengertian pengangkutan yang dinyatakan oleh (Mohd Lutfi 1994) bermaksud pergerakan di mana kebarangkalian bagi manusia untuk melakukan pergerakan ke sesuatu tempat itu adalah tinggi. Dengan itu, pergerakan yang dilakukan ini adalah dirujuk kepada pengangkutan.

Daripada buku Encyclopedia Of Planning, Pengangkutan Awam dilihat sebagai sebuah payung di mana ia berfungsi untuk membawa orang ramai sama ada dari kawasan perumahan, tempat kerja ataupun kawasan rekreasi. 

Perkhidmatan pengangkutan awam ini meliputi perkhidmatan bas, keretapi, teksi dan sebagainya. Selain itu, menurut (Mohd. Lufti 1994), kenderaan perkhidmatan awam digunakan untuk membawa penumpang di mana mereka yang menggunakan perkhidmatan ini dikenakan bayaran bagi sesuatu perjalanan yang dilakukan.

Walaupun definasi pengangkutan disampaikan dengan cara berlainan tetapi masih membawa maksud yang sama iaitu, pengangkutan bermaksud pergerakan untuk membawa penumpang atau baranga dari suatu tempat ke tempat lain ataupun mengubah lokasi fizikal sesuatu barangan atau penumpang. 

Oleh itu, pengangkutan berfungsi sebagai media yang menghubungkan satu lokasi dengan lokasi yang berlainan dan membolehkan melakukan pergerakan manusia.

2.3       SISTEM PENGANGKUTAN LIGHT RAIL TRANSIT (LRT) DI MALAYSIA
Transit aliran ringan (LRT, Light Rail Transit) merupakan sebentuk pengangkutan bergerabak dalam bandar yang lazimnya memakai kelengkapan dan prasarana yang tidak melebihi tahap yang dipakai oleh sistem transit cepat, menggunakan kenderaan gerabak ringan untuk berkhidmat dalam sistem ini[1].

Transit Aliran Ringan (LRT) adalah keretapi moden berkuasa elektrik dan bergerak di atas dua landasan untuk menawarkan pilihan yang selesa dan boleh digunakan untuk bergerak di kawasan Lembah Klang.

Setiap keretapi mengandungi empat gerabak sepanjang 28 meter dan selebar 2.68 meter setiap satu dengan enam pintu di setiap gerabak. Setiap gerabak boleh membawa sehingga 396 penumpang. LRT beroperasi 8 jam setiap hari, dari 6.00 pagi hingga tengah malan.

Setiap keretapi mengandungi Tren 4-Gerabak tanpa pemandu yang dikenali "Bombardier Transportation Advance Rapid Transit Mark II" yang telah direka di Kanada[2]

Aliran Kelana Jaya terdiri daripada sebatang laluan tunggal yang didirikan dari Kelana Jaya hingga ke Gombak yang berkhidmat di kawasan Petaling Jaya di selatan kawasan barat daya dan Pusat Bandaraya Kuala Lumpur di tengah dan beberapa kawasan perumahan berkepadatan rendah di utara Kuala Lumpur. Aliran sepanjang 29 km ini ialah sistem transit deras tanpa pemandu automatik sepenuhnya ketiga terpanjang di dunia


2.4       LATAR BELAKANG TOPIK

Latar belakang kajian ialah untuk mendapatkan maklum balas berkaitan keperluan penambahbaikkan sistem pengangkutan yang diperlukan oleh pengguna dan kajian ini juga untuk menarik minat pengguna untuk menggunakan pengangkutan awam. kajian telah dijalankan di Petaling Jaya, Selangor dimana topik kajian adalah mengkaji faktor yang dapat mengatasi masalah yang dihadapi oleh pengguna pengangkutan awam iaitu Transit Aliran Ringan (LRT).

2.5       SEJARAH PETALING JAYA
Petaling Jaya telah diwujudkan pada tahun 1952 pada asalnya Petaling Jaya adalah sebuah ladang getah. Keluasan Petaling Jaya  adalah kira-kira 97.2 km. 
Petaling Jaya terletak di daerah Petaling yang merupakan daerah terbesar dan termaju di negeri Selangor. Pada 20 Jun 2006 Petaling Jaya dinaikkan taraf menjadi sebuah bandaraya. Kewujudan awal Petaling Jaya adalah untuk mengatasi kepadatan penghuni Kuala Lumpur. Pada tahun 1964, jumlah penduduk Petaling Jaya berjumlah 35,100 orang.

Pada pertengahan 1970-an, penduduk Petaling Jaya meningkat kepada 100,000 orang, setelah lebih 50 tahun pembukaannya, kini pembangunan di Petaling Jaya amat pesat selari dengan arus peningkatan jumlah penduduk yang telah mencapai lebih 500,000. Kaum Cina merupakan penduduk majority dengan kadar 40 peratus diikuti kaum Melayu sebanyak 37 peratus manakala kaum India sebanyak 16 peratus, baki 7 peratus terdiri daripada kaum – kaum lain[3]

2.6       BILANGAN KENDERAAN BERDAFTAR DI SELANGOR

TAHUN
2003
2004
2005
KENDERAAN
PERSENDIRIAN



MOTOSIKAL
673 458
749 246
7984 838
MOTOKAR
660 766
740 982
789 151
KENDERAAN AWAM



BAS
4651
5096
5449
TEKSI
3932
4992
5132
KERETA SEWA PANDU SENDIRI
171
129
113




KENDERAAN BARANG
95 521
108 603
116 000
LAIN-LAIN KENDERAAN
35 059
42 300
46 461
JUMLAH
1 473 558
1 651 348
1 641 260

Jadual 2.6  Pendaftaran kenderaan di Selangor
       
Dari maklumat sekunder yang diperoleh dari Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Selangor Darul Ehsan, didapati kenderaan persendirian yang berdaftar setiap tahun adalah meningkat berbanding dan mempunyai nilai yang lebih besar berbanding pengangkutan awam. 

Selain itu, dapat diandaikan bahawa bilangan kenderaan yang berdaftar meliputi separuh dari bilangan penduduk yang di kawasan Daerah Petaling dan sebahagian Daerah Klang. Perbandingan bagi peningkatan kenderaan berdaftar setiap tahun dapat dilihat seperti yang diberikan dalam jadual 2.1.

Peningkatan yang besar jumlah kenderaan berdaftar setiap tahun menjadi penyumbang kepada peningkatan kesesakan lalulintas di jalanraya. Tambahan pula, jumlah kenderaan awam yang ada juga tidak mampu menampung keperluan penduduk untuk ke destinasi yang ingin dituju.

2.7      KAJIAN TERDAHULU BERKENAAN PEMBOLEH UBAH KAJIAN

Hortmut Top dan Tim Pharoah (1994) dalam kajian mereka di New York  mendapati untuk menghadkan bilangan kenderaan di bandar-bandar model “car pricing” perlu diwujudkan. 

Kaedah ini untuk mengurangkan bilangan kereta yang dibuat sebelum ini adalah tidak berkesan. Jadi dengan adanya model ini akan melibatkan kos pada pemandu-pemandu , kesan terhadap alam sekitar dapat dikurangkan seperti kesesakan dan penggunaan terhadap pengangkutan awam pula akan bertambah.



Dr. Mahathir Muhamad (1994) kerajaan akan memberi tumpuan khusus berkenaan sistem pengangkutan di ibu kota kerana ia adalah kunci utama penyelesaian masalah jalan raya. 

Pada keseluruhannya, sistem pengangkutan bas di Kuala Lumpur tidak selesa, merbahaya, sulit dan memalukan. Kesesakan ini adalah berpunca daripada bilangan bas yang terhad. Dalam masa yang sama , mereka merasa tidak selamat kerana sikap pemandu yang terburu-buru. Keadaan ini amat jelas ketika pergi dan balik kerja.

Tambahnya lagi mungkin keadaan dan tanggapan berubah jika bas awam di tambah dan di lengkapi alat penghawa dingin. Jika pengangkutan memikat dan selesa maka bilangan kereta dan motosikal yang memasuki kawasan bandaraya boleh diturunkan ketahap minimum.

Dalam tempoh jangka panjang, mungkin bilangan belian kenderaan baru akan berkurang kerana mereka berpuas hati dengan sistem pengangkutan yang sedia ada.

Khairani Aladdin @ Jalaludin (1993) yang membuat kajian di Kuala Lumpur menyatakan 95.5% kemalangan jalan raya berpunca daripada faktor kemanusiaan seperti mabuk, cuai dan lain-lain lagi. Kemalangan jalan raya yang paling tinggi melibatkan kerosakan harta dan kematian. Disamping itu, masalah kesesakan lalu lintas pada waktu sibuk berpunca dari pergerakan kenderaan masuk pada waktu pagi dan kenderaan keluar pada waktu petang.

Kesesakan lalu lintas turut melibatkan paling tinggi kenderaan persendirian iaitu kereta dan motosikal di jalan utama Kuala Lumpur.Oleh itu, masalah diatas amat membimbangkan penduduk kota.

Stratman dan Hopper(1993) dalam kajian mereka telah mengenalpasti dan membuat penilaian ke atas factor-faktor yang menjejaskan prestasi menepati masa di Portland, Oregon. Menurut pengkaji sesebuah bas itu dikatakan menepati masa apabila ia sampai pada titik masa yang telah ditetapkan tidak melebihi satu minit lebih awal atau tidak melebihi lima minit lewat. Ketibaan bas di luar masa ini ditafsirkan sebagai terlalu lewat atau awal.

Maimon Hj. Mustafa (1994) dalam hasil kajiannya di Universiti Utara Malaysia Sintok mendapati 27 peratus dari varians di dalam kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan bas telah djalankan oleh kelima-lima pemboleh ubah penentu yang berkaitan iaitu:
1.    

     Masa menunggu bas dan maklumat jadual perjalanan bas merupakan pembolehubah-pembolehubah yang paling signifikan dalam meramalkan tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan bas.
Hasil juga menunjukkan tahap kepuasan masa menunggu bas, keselesaan dan kemudahan bas, jadual perjalanan bas dan sikap pemandu bas  adalah saling berhubung di antara satu sama lain.



[1] http://ms.wikipedia.org/wiki/Transit_aliranringan
[2] http://www.bharian.com.my/articles/PembinaanlaluanLRTikutkeutamaan_PM/Article
[3] http://ms.wikipedia.org/wiki/Petaling_Jaya

Tiada ulasan