PART 2 - FAKTOR PEMILIHAN PENGANGKUTAN AWAM (LRT).
[BAB 2]
ULASAN KARYA
2.1 PENGENALAN
Bab ini akan meninjau dan
membincangkan tentang karya, kajian dan penyelidikan penulis-penulis terdahulu
mengenai kemudahan pengangkutan awam dan perkara-perkara yang berkaitan
dengannya.
Tinjauan terhadap karya dan penyelidikan lepas dibuat bagi memahami
dengan lebih mendalam, terperinci dan menyeluruh mengenai tajuk kajian ini
supaya kajian ini dapat dijalankan dengan lebih baik dan berkesan.
Bagi
mendapatkan pemahaman yang menyeluruh mengenai perkhidmatan pengangkutan awam
dan persepsi pengguna terhadap pengangkutan awam.
2.2 DEFINISI PENGANGKUTAN
Mengikut kajian Dwibahasa 1995,
pengertian pengangkutan bermaksud membawa barangan dari satu tempat ke satu
tempat yang lain. Selain dari itu, pengertian pengangkutan ini juga bermaksud
kenderaan.
Pengertian pengangkutan yang dinyatakan oleh (Mohd Lutfi 1994)
bermaksud pergerakan di mana kebarangkalian bagi manusia untuk melakukan
pergerakan ke sesuatu tempat itu adalah tinggi. Dengan itu, pergerakan yang
dilakukan ini adalah dirujuk kepada pengangkutan.
Daripada buku Encyclopedia Of
Planning, Pengangkutan Awam dilihat sebagai sebuah payung di mana ia berfungsi
untuk membawa orang ramai sama ada dari kawasan perumahan, tempat kerja ataupun
kawasan rekreasi.
Perkhidmatan pengangkutan awam ini meliputi perkhidmatan bas,
keretapi, teksi dan sebagainya. Selain itu, menurut (Mohd. Lufti 1994),
kenderaan perkhidmatan awam digunakan untuk membawa penumpang di mana mereka
yang menggunakan perkhidmatan ini dikenakan bayaran bagi sesuatu perjalanan
yang dilakukan.
Walaupun definasi pengangkutan
disampaikan dengan cara berlainan tetapi masih membawa maksud yang sama iaitu,
pengangkutan bermaksud pergerakan untuk membawa penumpang atau baranga dari
suatu tempat ke tempat lain ataupun mengubah lokasi fizikal sesuatu barangan
atau penumpang.
Oleh itu, pengangkutan berfungsi sebagai media yang
menghubungkan satu lokasi dengan lokasi yang berlainan dan membolehkan
melakukan pergerakan manusia.
2.3 SISTEM
PENGANGKUTAN LIGHT RAIL TRANSIT (LRT) DI MALAYSIA
Transit aliran ringan (LRT, Light
Rail Transit) merupakan sebentuk pengangkutan bergerabak dalam bandar yang
lazimnya memakai kelengkapan dan prasarana yang tidak melebihi tahap yang
dipakai oleh sistem transit cepat, menggunakan kenderaan gerabak ringan untuk berkhidmat dalam sistem ini[1].
Transit Aliran
Ringan (LRT) adalah keretapi moden berkuasa elektrik dan bergerak di atas dua
landasan untuk menawarkan pilihan yang selesa dan boleh digunakan untuk
bergerak di kawasan Lembah Klang.
Setiap keretapi mengandungi empat gerabak sepanjang 28
meter dan selebar 2.68 meter setiap satu dengan enam pintu di setiap gerabak.
Setiap gerabak boleh membawa sehingga 396 penumpang. LRT beroperasi 8 jam
setiap hari, dari 6.00 pagi hingga tengah malan.
Setiap keretapi mengandungi Tren 4-Gerabak tanpa pemandu yang dikenali
"Bombardier Transportation Advance Rapid Transit Mark II" yang telah
direka di Kanada[2]
Aliran Kelana Jaya
terdiri daripada sebatang laluan tunggal yang didirikan dari Kelana Jaya hingga ke Gombak yang berkhidmat di kawasan Petaling Jaya di selatan kawasan barat daya dan Pusat Bandaraya Kuala Lumpur di tengah dan beberapa kawasan perumahan berkepadatan rendah di utara
Kuala Lumpur. Aliran sepanjang 29 km ini ialah sistem transit
deras tanpa pemandu automatik
sepenuhnya ketiga terpanjang di dunia
2.4 LATAR BELAKANG TOPIK
Latar belakang kajian ialah untuk mendapatkan maklum
balas berkaitan keperluan penambahbaikkan sistem pengangkutan yang diperlukan
oleh pengguna dan kajian ini juga untuk menarik minat pengguna untuk
menggunakan pengangkutan awam. kajian telah dijalankan di Petaling Jaya,
Selangor dimana topik kajian adalah mengkaji faktor yang dapat mengatasi
masalah yang dihadapi oleh pengguna pengangkutan awam iaitu Transit Aliran
Ringan (LRT).
2.5 SEJARAH
PETALING JAYA
Petaling Jaya telah diwujudkan pada tahun 1952 pada
asalnya Petaling Jaya adalah sebuah ladang getah. Keluasan Petaling Jaya adalah kira-kira 97.2 km.
Petaling Jaya
terletak di daerah Petaling yang merupakan daerah terbesar dan termaju di
negeri Selangor. Pada
20 Jun 2006 Petaling Jaya dinaikkan taraf menjadi sebuah bandaraya. Kewujudan
awal Petaling Jaya adalah untuk mengatasi kepadatan penghuni Kuala Lumpur. Pada
tahun 1964, jumlah penduduk Petaling Jaya berjumlah 35,100 orang.
Pada
pertengahan 1970-an, penduduk Petaling Jaya meningkat kepada 100,000 orang,
setelah lebih 50 tahun pembukaannya, kini pembangunan di Petaling Jaya amat
pesat selari dengan arus peningkatan jumlah penduduk yang telah mencapai lebih
500,000. Kaum Cina merupakan penduduk majority dengan kadar 40 peratus diikuti
kaum Melayu sebanyak 37 peratus manakala kaum India sebanyak 16 peratus, baki 7
peratus terdiri daripada kaum – kaum lain[3]
2.6 BILANGAN
KENDERAAN BERDAFTAR DI SELANGOR
TAHUN
|
2003
|
2004
|
2005
|
KENDERAAN
PERSENDIRIAN
|
|||
MOTOSIKAL
|
673 458
|
749 246
|
7984 838
|
MOTOKAR
|
660 766
|
740 982
|
789 151
|
KENDERAAN AWAM
|
|||
BAS
|
4651
|
5096
|
5449
|
TEKSI
|
3932
|
4992
|
5132
|
KERETA SEWA PANDU SENDIRI
|
171
|
129
|
113
|
KENDERAAN BARANG
|
95 521
|
108 603
|
116 000
|
LAIN-LAIN
KENDERAAN
|
35 059
|
42 300
|
46 461
|
JUMLAH
|
1 473 558
|
1 651 348
|
1 641 260
|
Jadual 2.6 Pendaftaran kenderaan di Selangor
Dari maklumat sekunder yang
diperoleh dari Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Selangor Darul Ehsan, didapati
kenderaan persendirian yang berdaftar setiap tahun adalah meningkat berbanding
dan mempunyai nilai yang lebih besar berbanding pengangkutan awam.
Selain itu,
dapat diandaikan bahawa bilangan kenderaan yang berdaftar meliputi separuh dari
bilangan penduduk yang di kawasan Daerah Petaling dan sebahagian Daerah Klang.
Perbandingan bagi peningkatan kenderaan berdaftar setiap tahun dapat dilihat
seperti yang diberikan dalam jadual 2.1.
Peningkatan yang besar jumlah
kenderaan berdaftar setiap tahun menjadi penyumbang kepada peningkatan
kesesakan lalulintas di jalanraya. Tambahan pula, jumlah kenderaan awam yang
ada juga tidak mampu menampung keperluan penduduk untuk ke destinasi yang ingin
dituju.
2.7 KAJIAN TERDAHULU BERKENAAN PEMBOLEH UBAH KAJIAN
Hortmut
Top dan Tim Pharoah (1994) dalam kajian mereka di New York mendapati untuk menghadkan bilangan kenderaan
di bandar-bandar model “car pricing” perlu diwujudkan.
Kaedah ini untuk
mengurangkan bilangan kereta yang dibuat sebelum ini adalah tidak berkesan.
Jadi dengan adanya model ini akan melibatkan kos pada pemandu-pemandu , kesan
terhadap alam sekitar dapat dikurangkan seperti kesesakan dan penggunaan
terhadap pengangkutan awam pula akan bertambah.
Dr.
Mahathir Muhamad (1994) kerajaan akan memberi tumpuan khusus berkenaan sistem
pengangkutan di ibu kota kerana ia adalah kunci utama penyelesaian masalah
jalan raya.
Pada keseluruhannya, sistem pengangkutan bas di Kuala
Lumpur tidak selesa, merbahaya, sulit dan memalukan. Kesesakan ini adalah
berpunca daripada bilangan bas yang terhad. Dalam masa yang sama , mereka
merasa tidak selamat kerana sikap pemandu yang terburu-buru. Keadaan ini amat
jelas ketika pergi dan balik kerja.
Tambahnya lagi mungkin keadaan dan tanggapan berubah jika
bas awam di tambah dan di lengkapi alat penghawa dingin. Jika pengangkutan
memikat dan selesa maka bilangan kereta dan motosikal yang memasuki kawasan
bandaraya boleh diturunkan ketahap minimum.
Dalam tempoh jangka panjang, mungkin bilangan belian
kenderaan baru akan berkurang kerana mereka berpuas hati dengan sistem
pengangkutan yang sedia ada.
Khairani Aladdin @ Jalaludin (1993) yang membuat kajian
di Kuala Lumpur menyatakan 95.5% kemalangan jalan raya berpunca daripada faktor
kemanusiaan seperti mabuk, cuai dan lain-lain lagi. Kemalangan jalan raya yang
paling tinggi melibatkan kerosakan harta dan kematian. Disamping itu, masalah
kesesakan lalu lintas pada waktu sibuk berpunca dari pergerakan kenderaan masuk
pada waktu pagi dan kenderaan keluar pada waktu petang.
Kesesakan lalu lintas turut melibatkan paling tinggi
kenderaan persendirian iaitu kereta dan motosikal di jalan utama Kuala
Lumpur.Oleh itu, masalah diatas amat membimbangkan penduduk kota.
Stratman
dan Hopper(1993) dalam kajian mereka telah mengenalpasti dan membuat penilaian
ke atas factor-faktor yang menjejaskan prestasi menepati masa di Portland,
Oregon. Menurut pengkaji sesebuah bas itu dikatakan menepati masa apabila ia
sampai pada titik masa yang telah ditetapkan tidak melebihi satu minit lebih
awal atau tidak melebihi lima minit lewat. Ketibaan bas di luar masa ini
ditafsirkan sebagai terlalu lewat atau awal.
Maimon
Hj. Mustafa (1994) dalam hasil kajiannya di Universiti Utara Malaysia Sintok
mendapati 27 peratus dari varians di dalam kepuasan pelajar terhadap kualiti
perkhidmatan bas telah djalankan oleh kelima-lima pemboleh ubah penentu yang
berkaitan iaitu:
1.
Masa
menunggu bas dan maklumat jadual perjalanan bas merupakan
pembolehubah-pembolehubah yang paling signifikan dalam meramalkan tahap
kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan bas.
Hasil juga menunjukkan tahap kepuasan masa
menunggu bas, keselesaan dan kemudahan bas, jadual perjalanan bas dan sikap
pemandu bas adalah saling berhubung di
antara satu sama lain.
Post a Comment