Header Ads

Part 1 - Faktor Pemilihan Pengangkutan Awam (LRT).

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2015/03/07/new-ampang-lrt-line-opens-in-late-october/


Faktor-faktor yang menyebabkan pengguna perkhidmatan pengangkutan awam di Lembah Klang, Selangor 


[ABSTRAK]

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membuat kaji selidik untuk melihat faktor-faktor yang menyebabkan pengguna perkhidmatan pengangkutan awam di Lembah Klang, Selangor lebih gemar menggunakan kenderaan persendirian berbanding kemudahan awam yang disediakan.

Faktor yang telah dikenalpasti menyebabkan masyarakat tidak gemar untuk menggunakan sistem pengangkutan awam (cth) yang disediakan oleh kerajaan adalah disebabkan ketidakcekapan, ketidaktepatan masa perjalanan, tidak mesra pengguna terutama bagi golongan warga emas dan orang kurang upaya (OKU).

Kajian dijalankan di sekitar Lembah Klang meliputi stesen-stesen (KTM, LRT) dan hentian pengangkutan awam seperti bas.
Kajian dijalankan dengan menggunakan soal selidik pilihan keadaan dimana masyarakat akan diberikan satu situasi yang menyebabkan mereka tidak memilih untuk menggunakan pengangkutan awam dan juga kajian dibuat secara pemerhatian.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
                                                      

                                   [BAB 1]

PENGENALAN

1.1 PENDAHULUAN

Suria mentari sinar berseri, Sampan menyusur di pagi hari, Si bapa terus mendayungkan diri, Mencari rezeki sesuap nasi,

Rangkap sajak di atas jelas memperlihatkan bahawa pengangkutan awam seperti sampan ini amat penting kepada manusia dan dijadikan salah satu pengangkutan utama dalam sesebuah keluarga demi mencari sesuap nasi. Mungkin si bapa akan menggunakan sampan ini untuk mencari sebutir rezeki, menghantar anak yang dahagakan ilmu untuk ke sekolah serta terus menggunakan sampan sampai bila-bila.

Hakikatnya, dengan sebuah sampan inilah anak-anak bangsa tidak kira Melayu, Cina, India dan lain-lain bangsa di negara kita Malaysia dapat melengkapkan sebuah kehidupan ke arah lebih maju. Ini menandakan pengangkutan itu amat penting di dalam sebuah kehidupan tidak kira di mana jua berada.

Secara teori dari sudut pengangkutan, terdapat saling perkaitan antara pengangkutan, manusia dan barangan. Pengangkutan wujud apabila 


manusia mempunyai kehendak untuk bergerak bagi melakukan aktiviti dan keperluan bagi memiliki barangan dalam tugasan harian.

Sistem pengangkutan diringkaskan kepada beberapa kategori iaitu sistem jalan raya, sistem kenderaan persendirian, sistem pengangkutan awam (berteraskan jalan dan rel), sistem pengangkutan perdadangan dan lain-lain serta sistem pengangkutan tidak berjentera/ bermotor.

Merujuk kepada (Tan 1991), pengangkutan awam bermaksud aktiviti yang disediakan untuk memberi perkhidmatan kepada sejumlah besar penduduk (pengguna di dalam sesuatu kawasan). Perkhidmatan awam merupakan perkhidmatan untuk orang awam menggerakkan atau membawa mereka dalam bilangan tertentu dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain. 

Perkhidmatan awam ini meliputi perkhidmatan bas, keretapi, dan sebagainya. Kelancaran perkhidmatan pengangkutan dapat memberi kebaikan bukan sahaja kepada pengguna bahkan kepada pihak kerajaan di dalam menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas[1].



[1] Tan Kok Oon. 1991. Dasar pengangkutan di Malaysia. Tesis Sarjana Muda Ekonomi,


1.2       PENYATAAN MASALAH
Masalah yang dihadapi oleh pengguna perkhidmatan pengangkutan awam Transit Aliran Ringan (LRT) Petaling Jaya, Selangor ialah pengguna tidak selesa dan berpuas hati dengan perkhidmatan awam LRT yang disediakan. 

Jalan penyelesaian kepada permasalahan ini pengguna memilih untuk menggunakan kenderaan sendiri daripada menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam LRT yang telah disediakan oleh pihak kerajaan. 

Pemasalahan ini wujud kerana Perkhidmatan LRT tidak dapat menampung permintaan yang tinggi daripada pengguna.
Pada tahun 2009 jumlah penduduk Petaling Jaya, Selangor adalah seramai 543,415 orang[1]. Tambahan pula dengan model pembangunan sekarang, yang mana pembangunan pusat menjurus ke arah pemusatan penduduk di dalam kawasan urban (Petaling Jaya). 

Perkara ini seterusnya menyebabkan berlaku beberapa masalah lain.

            Merujuk kepada laporan tahunan yang dikeluarkan oleh Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) telah menerima sebanyak 5696 aduan dari tahun 2006-2009 oleh pengguna berkaitan dengan perkhidmatan awam. Antara aduan yang sering diterima ialah tidak mengikut jadual perjalanan, pemandu yang tidak berdisiplin, ketidakselesaan insfrastruktur[2]. Beberapa permasalahan inilah yang menyebabkan pengguna khususnya di Petaling Jaya, Selangor kurang berminat menggunakan



[1] http://ms.wikipedia.org/wiki/Senarai_bandar_di_Malaysia.
[2] National Consumer Complaints Centre Annual Report 2009





Merujuk kepada graf diatas dapat kita lihat bahawa setiap tahun terdapat peningkatan jumlah aduan yang dilakukakan oleh pengguna. Jumlah peningkatan aduan ini adalah kerana pengguna semakin beralih kepada menggunakan perkhidmatan awam ini dimana peningkatan yang amat ketara diantara tahun 2006 dan 2009 iaitu sebanyak 1200 aduan. Aduan ini menunjukkan bahawa pengguna dahagakan keselesaan dan kecekapan perkhidmatan LRT.
Peralihan ini amat positif tetapi sekiranya pihak kerajaan tidak dapat menyediakan perkhidmatan LRT yang cekap dan fleksibel, keadaan ini akan menimbulkan permasalahan lain. Anataranya peningkatan jumlah kemalangan jalan raya, perubahan cuaca dunia dan lain-lain lagi.
Permasalahan yang  utama adalah kadar kemalangan dan kesesakan jalan raya semakin serius terutamanya waktu kemuncak berikutan pengguna memilih untuk menggunakan kenderaan sendiri dari menggunakan perkhidmatan LRT. Ketidakselesaan perkhidmatan LRT merupakan permasalahan utama mengapa pengguna kurang berminat untuk menggunakan perkhidmatan LRT.

Jadual 1.2.2:  Perangkaan Kemalangan Jalan Raya Bagi
Tahun 2000-2009
Peningkatan peratus kemalangan di jalan raya terus meningkat dan amat membimbangkan. Menurut perangkaan yang disediakan oleh Jabatan Keselamatan Jalan Raya seperti jadual dibawah kita dapat melihat bahawa kemalangan jalan raya terus meningkat setiap tahun.
Oleh demikian satu perubahan harus dilakukan bagi menarik minat pengguna menggunakan perkhidmatan awam. Supaya dapat mengurangkan kemalangan dikalangan pengguna jalan raya yang setiap tahun meningkat.

Pemilihan mod pengangkutan persendirian bukan sahaja menyumbang kepada peningkatan jumlah kemalangan malahan menyumbang kepada perubahan iklim di mana menurut satu laporan yang terkini, 2010 bakal merupakan tahun paling panas dalam catatan sejarah manusia. Ais di Lautan Artik terus mengecut dan cair, manakala kawasan batu karang pula musnah akibat peningkatan suhu lautan. Begitu juga kejadian kebakaran hutan yang berlaku di Rusia dan banjir besar melanda negara China, Pakistan dan India.

Jikalau ramalan saintifik adalah betul, dan gas rumah hijau masih terus dilepaskan yang banyak ke atmosfera, maka generasi akan datang bakal menerima padahnya. Amerika Syarikat dan China merupakan dua Negara yang melepaskan gas rumah hijau yang terbesar di dunia[1]

Mengikut laporan yang dibuat oleh Jabatan Alam Sekitar melalui akhbar Utusan Pengguna pada tahun 2001. Jumlah keluaran bahan-bahan pencemaran udara bagi Malaysia dianggarkan sebanyak 933,000 tan setahun.Daripada jumlah ini, kenderaan ialah punca utama pencemaran ini (58.1%), diikuti oleh stesen jana kuasa (23.9%), pembakaran bahan api industri (9.4%), pemprosesan industri (3.9%) dan pembakaran terbuka (4.9%).



[1] http://www.konsumerkini.net.my/v1/index.php/berita-terkini/perubahan-iklim



Pencemaran udara dapat ditakrifan apabila terdapat benda asing dalam kepekatan yang mengganggu atau membahayakan manusia,tumbuh-tumbuhan,binatang dan harta benda.Benda asing ini adalah di dalam bentuk abuk, asap, kabus, wap dan gas (Karbon Monoksida, Nitrogen Oksida, Hidrokarbon, Ozon, Sulfur Oksida , bau-bauan) ataupun apa-apa campuran bahan-bahan ini[1]



[1] http://www.konsumerkini.net.my/v1/index.php/berita-terkini/alam-sekitar



1.3       OBJEKTIF KAJIAN
Objektif utama kajian ialah untuk mendapatkan maklum balas berkaitan keperluan penambahbaikkan sistem pengangkutan yang diperlukan oleh penduduk sekitar Petaling Jaya. Kajian ini melibatkan :
1.    Mengkaji masalah yang dihadapi oleh pengguna perkhidmatan pengangkutan awam LRT.
2.    Mengkaji kualiti perkhidmatan yang dapat memberi kepuasan pengguna dan keselesaan kepada pengguna perkhidmatan LRT.
3.    Membuat analisis keperluan dan seterusnya memberikan cadangan berkenaan langkah-langkah untuk menarik minat masyarakat menggunakan pengangkutan awam.





1.4       PROSES KAJIAN

Kajian ini dijalankan seperti berikut :
1. Membentangkan kepentingan pengangkutan dan teori-teori yang boleh
    dipadankan dengan tujuan kajian.
2. Membentangkan kajian kes pengangkutan bermula daripada faktor
    keselesaan, tambang, kemudahsampaian, masa dan keselamatan
3. Membuat kajian hasil daripada penemuan yang telah dirumuskan dengan  
    teori-teori yang telah dikemukakan.
4. Mengemukakan isu-isu dan masalah yang timbul.
   
Rancangan kajian hendaklah disediakan terlebih dahulu sebelum menjalankan sebarang kajian. Rancangan kajian ini selalunya menghuraikan proses kajian yang harus dilalui mengikut fasa yang tertentu sebelum memperoleh sebarang jawaban ataupun keputusan terhadap matlamat dan objektif kajian. Menurut Graziano dan Raulin yang diperoleh daripada Hassim (1995) terdapat tujuh fasa dalam proses kajian iaitu:
i. Fasa pengwujudan idea.
ii. Fasa mendefinisi
iii. Fasa mereka bentuk peraturan.          
iv. Fasa pemerhatian dan pengumpulan data.
v. Fasa analisis data
vi. Fasa tafsiran
vii. Fasa perhubungan atau persembahan.

Fasa pengwujudan idea tidak akan mendefinisikan masalah yang  melibatkan penentuan kepentingan kajian dan memusatkan idea umum kearah merumuskan pelbagai masalah dan isu kajian. Fasa ini juga merupakan peringkat penting yang menghubungkaitkan masalah kajian dengan teori yang sedia ada agar dapat memudahkan lagi peringkat kajian seterusnya.

Ia adalah asas kepada pengwujudan konsep rangka kerja kepada kajian yang akan dijalankan dan akhir sekali akan menghasilkan hipotesis kepada kajian. Fasa mendefinisikan masalah adalah mengkaji kes yang timbul sebagai hasil rumusan pelbagai masalah dan isu kajian yang dihubungkaitkan dengan tinjauan teori.

Fasa berikutnya pula merangkumi fasa mereka bentuk peraturan dan pemerhatian atau pengumpulan data. Fasa ini melibatkan kaedah dan peraturan ke arah menentukan kaedah tertentu yang dapat digunakan dalam pengumpulan maklumat ataupun data. Ia akan bermula dari peringkat menentukan keperluan dan penjenisan reka bentuk soal selidik sehingga menjadi kaedah pengumpulan data dan maklumat.

Fasa analisis dan penafsiran data pula merangkumi kaedah analisis data  dengan menggunakan teknik analisis statistik yang bersesuaian dan seterusnya membuat perbandingan keputusan kajian dengan keputusan daripada kajian teori dalam bidang yang berkaitan.

Proses ini akan menentukan sama ada untuk menerima ataupun menolak keputusan yang diperolehi daripada kajian yang telah dikendalikan berdasarkan hipotesis yang telah dibuat.

Fasa yang terakhir ialah fasa perhubungan atau komunikasi yang merangkumi persembahan keputusan kajian yang telah diperolehi melalui dokumen bertulis.

1.5       KEPENTINGAN KAJIAN

Setiap kajian yang dijalankan oleh penyelidik mempunyai kepentingannya tersendiri. Bagi kepentingan kajian yang dijalankan oleh pengkaji, pengkaji ingin memastikan bahawa semua pengguna perkhidmatan pengangkutan awam LRT mendapat kepuasan dan keselesaan semasa menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam LRT.

Di samping itu, kajian juga dijalankan untuk melihat sejauhmana Persepsi Pengguna Terhadap Perkhidmatan Pengangkutan Awam Transit Aliran Ringan (LRT). Supaya penambahbaikkan sistem pengangkutan awam yang bersepadu fleksibel, pelbagai dan efisien berorientasikan kemudahsampaian dan keselesaan penumpang  dapat dibuat sejajar dengan dasar kerajaan yang ingin meningkatkan penggunaan pengangkutan awam dari 18% kepada 40%.

Secara keseluruhannya, hasil daripada penganalisaan data yang akan dilakukan adalah untuk menyelidik dan menganalisis kualiti perkhidmatan yang dapat memberi kepuasan dan keselesaan kepada pengguna perkhidmatan pengangkutan awam LRT.

1.6       SKOP KAJIAN

Kajian yang dijalankan ini ialah kajian kesudian pengguna menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam Transit Aliran Ringan (LRT). Faktor masa, jarak, kos, keselesaan merupakan antara faktor yang mempengaruhi kajian. Keputusan kajian adalah daripada soal selidik dan pemerhatian yang dilakukan di kawasan tumpuan pengguna perkhidmatan LRT dan kawasan sekitar Petaling Jaya.

1.7       METODOLOGI KAJIAN

Melalui metodologi kajian ini ianya akan memberi gambaran yang sebenar kepada pengkaji tentang kajian yang akan dijalankan bukan hanya terhad kepada pengumpulan data sahaja malahan ianya akan menghasilkan satu bentuk dapatan kajian yang berkaitan dengan masalah kajian yang dikaji. 

Oleh sebab itu, dalam metodologi kajian ini akan memberi penekanan secara terperinci berkaitan dengan bagaimana cara pengumpulan maklumat dilakukan iaitu lokasi kajian, populasi dan sampel kajian serta instrument kajian.

1.7.1   LOKASI KAJIAN

Kawasan di mana kajian akan dijalankan adalah sekitar Petaling Jaya, Selangor. Di mana kajian akan tertumpu di kawasan tumpuan awam seperti  di stesen Transit Aliran Ringan (LRT). Lokasi kajian ini dipilih kerana ia merupakan stesen yang mempunyai permintaan yang  tinggi oleh pengguna, kerana ia merupakan kawasan perumahan.

Kawasan-kawasan yang dipiih untuk menjalankan kajian ialah:

Stesen LRT Taman Paramount
Stesen LRT Taman Bahagia
Stesen LRT Kelana Jaya

Dalam bab ini akan membincangkan kaedah penyelidikan yang dijalankan bagi mengkaji tahap kepuasan dan masalah yang dihadapi pengguna perkhidmatan pengangkutan awam Transit Aliran Ringan (LRT) di Petaling Jaya, Selangor.

Kajian ini adalah merujuk kepada beberapa faktor yang biasanya menjadi pengukur kepada tahap keselesaan iaitu masa perjalanan, sistem pengurusan, keselamatan dan juga kemudahan insfrastruktur yang disediakan. Faktor-faktor yang disebutkan merupakan faktor yang diambil kira dalam mengkaji tahap keselesaan pengguna pengangkutan awam Transit Aliran Ringan (LRT) .
Untuk memperolehi data-data terhadap faktor  yang disebutkan, borang soal selidik direkabentuk untuk diedarkan kepada responden. Hasil daripada borang tersebut merupakan data-data yang akan digunakan untuk tujuan kajian.

Pengguna perkhidmatan pengangkutan awam merupakan subjek dan responden dalam kajian yang akan dijalankan. Pengguna akan ditemuduga dan jawapan yang diberikan akan di masukkan di dalam borang soal selidik.

Hasil daripada soal selidik ini amat penting kerana ia akan digunakan dalam analisa statistik yang kemudiannya dijadikan sebagai rujukan dalam menghasilkan penambahbaikkan sistem pengangkutan awam yang bersepadu fleksibel, pelbagai dan efisien berorientasikan kemudahsampaian dan keselesaan penumpang  dapat dibuat sejajar dengan dasar kerajaan yang ingin meningkatkan penggunaan pengangkutan awam dari 18% kepada 40%.

1.7.2   Sumber Primer

Bagi memperolehi pelbagai maklumat berkenaan kajian ini, pengkaji telah menggunakan kaedah pemerhatian dan temubual bagi tujuan memperolehi data-data penting dan bersesuaian dengan matlamat kajian. Hal ini adalah kerana ini merupakan cara terbaik bagi mendapatkan maklumat serta data dengan segera.

1.7.3   Kaedah Pemerhatian

Melalui kaedah pemerhatian, pengkaji menggunakan kedua-dua kaedah iaitu pemerhatian turut serta dan pemerhatian tidak turut serta. Kajian pemerhatian ini penting kepada pengkaji bagi mendapatkan gambaran yang lengkap dan tepat mengenai keseluruha kajian yang dilakukan. Melalui kaedah pemerhatian tidak turut serta, pengkaji hanya memerhati dan merekod daripada jauh.

Pada pemerhatian pengkaji, sesetengah pengguna perkhidmatan LRT masih mengalami kesukaran semasa menggunakan perkhidmatan LRT terutama OKU, warga emas dan juga wanita mengandung.Manakala melalui kaedah pemerhatian turut serta pula, pengkaji telah menggunakan perkhidmatan LRT bagi mengalami sendiri suasana kajian yang dilakukan.

1.7.4   Kaedah Temubual

Menerusi kaedah temubual pula, pengkaji menggunakan kaedah temubual secara bersemuka dalam menjalankan kajian ini. Melalui kaedah ini, maklumat-maklumat yang diperolehi adalah lebih cepat dan tepat. Pengkaji telah menemubual secara bersemuka dengan beberapa pengguna perkhidmatan LRT.



1.7.5   Data Sekunder

Dalam kaedah data sekunder ini, ia lebih menfokuskan kepada pengumpulan data dan maklumat berdasarkan buku-buku rujukan, jurnal, majalah, internet dan sebagainya. Hal ini adalah bertujuan bagi mendapatkan lebih banyak bahan rujukan dan maklumat yang lebih terperinci berkaitan kajian yang dijalankan oleh pengkaji. 

Data sekunder dapat menyumbangkan maklumat berbentuk am mahupun emperikal dan data yang telah terkumpul daripada kajian yang telah dilakukan oleh pengkaji lain sebelum ini dapat membantu pengkaji dalam menjayakan kajian ini. Selain itu, data sekunder yang diperolehi juga akan menguatkan dan memperkemaskan lagi hasil kajian yang dijalankan agar ia lebih mantap dan komprehensif.

                       i        Buku
Sumber buku digunakan bagi mendapatkan maklumat tentang definisi, konsep dan ulasan karya yang berkaitan dengan perkhidmatan pengangkutan awam. Buku-buku rujukan ini diperolehi daripada Perpustakaan Sultanah Bahiyah di Universiti Utara Malaysia (UUM) dan Perpustakaan di Era Consemer Malaysia.

                      ii        Akhbar
Sumber daripada keratan akhbar juga merupakan bahan rujukan pengkaji kerana terdapat banyak sumber yang memaparkan mengenai masalah dan rungutan oleh pengguna perkhidmatan LRT. Pelbagai isu dan permasalahan yang berlaku ini sekaligus dapat menguatkan lagi maklumat untuk di jadikan rujukan.

                     iii          Internet
Di samping itu juag, sumber dari internet juga telah digunakan bagi mendapatkan maklumat berkaitan kajian ini.  Kemajuan sains dan teknologi pada masa kini memudahkan pengkaji mendapatkan maklumat dengan lebih cepat, mudah dan secara tidak langsung dapat menjimatkan kos. Melalui pencarian laman web utama organisasi iaitu www.eraconsumer.org banyak membantu pengkaji mendapatkan maklumat seperti latar belakang syarikat, misi, objektif dan sebagainya untuk dimuatkan ke dalam kajian ini.

1.7.6   Persampelan

Sebanyak 50 set borang soal selidik disediakan kepada 50 responden yang terdiri daripada pengguna perkhidmatan pengangkutan awam Transit Aliran Ringan (LRT) terpilih pada waktu kemuncak antara pukul 7pg- 9pg dan 4ptg-7ptg di Petaling Jaya.



Set soal selidik ini di bahagi kepada 2 bahagian utama iaitu bahagian A dan  bahagian B. Bahagian A mengumpul maklumat umum mengenai responden manakala bahagian B mengandungi soalan  bertujuan untuk mendapatkan maklumat kajian.

Pengumpulan data untuk kajian ini daripada hasil dua sumber utama iaitu data primer dan data sekunder. Data primer adalah data yang dikumpulkan oleh semasa membuat kajian di kawasan kajian dan dan data sekunder didapati daripada buku, jurnal, seminar dan penerbitan rasmi yang berkaitan.

1.7.7   Andaian Dan Kekangan

Andaian yang perlu dibuat bagi mengelak ketidakpastian dalam penganalisaan yang dibuat adalah;
  1. Diandaikan jumlah responden yang diambil telah mewakili seluruh penduduk Petaling Jaya.
                                      i.        Diandaikan data adalah tepat bergantung kepada kejujuran dan kerjasama yang diberikan oleh responden.
                                    ii.        Diandaikan responden adalah pemboleh ubah rawak


1.8       KERANGKA TEORIKAL
Kajian ini menggunakan teori (konsep) pengangkutan umum dan teori perkhidmatan di sektor pengangkutan umum. Secara umum bahagian teori ini berisikan:

a. Mengkaji perkhidmatan pengangkutan dan persepsi pengguna        
    perkhidmatan pengangkutan.
b. Definisi dan konsep kajian yang berkaitan dengan tinjauan teori.
c. Kajian terhadap bahagian kajian dengan menggunakan analisis faktor dan
    analisis kelompok.

Bahagian Praktikal

Kajian ini secara praktikal menggunakan analisa faktor dan klaster. Analisa faktor digunakan untuk menentukan faktor-faktor dominan, keunggulan dan kelebihan mahupun kekurangan. Sedangkan analisa klaster digunakan untuk:
a. Faktor-faktor dominan yang menjadi pertimbangan penumpang dalam
    melakukan perjalanan.
b. Keunggulan atau kedudukan perkhidmatan setiap jenis pengangkutan
    awam.
c. Kelebihan dan kekurangan setiap jenis pengangkutan awam.



1.9       DEFINISI KONSEP
Sebelum meneruskan penulisan tesis ini, terlebih dahulu dihuraikan beberapa definisi dan pengertian istilah yang digunakan dalam kajian ini yang berjudul Persepsi Pengguna Terhadap Perkhidmatan Pengangkutan Awam Transit Aliran Ringan (LRT).

Hal ini merupakan yang terpenting di dalam permasalahan pengangkutan awam untuk negara yang sedang membangun khususnya Petaling Jaya, Selangor kerana sistem pengangkutan awam masih belum sesuai dengan keinginan masyarakat dan masih tidak dapat memenuhi permintaan pengguna. 

Dengan pertambahan jumlah penduduk yang pesat, keperluan akan ketersediaan sarana dan prasarana pengangkutan masih sangat kurang ditinjau daripada lima faktor yang dominan, terutama faktor keselamatan dan kecekapan.

1.10    PERSEPSI PENGGUNA


Maksud persepsi seseorang dalam pemilihan perkhidmatan pengangkutan yang disenaraikan pada bab ini disamakan dengan pengertian keselesaan dan kepuasan diri menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam iaitu LRT. Maka selanjutnya persepsi pengguna perkhidmatan pengangkutan awam dijelaskan berdasarkan pada pengertian perilaku pengguna (consumer behaviour). 

Selain perilaku pengguna perkhidmatan juga dijelaskan tentang pengertian pengangkutan awam dan jenis-jenis pengangkutan awam yang ada di lokasi kajian serta ciri-ciri perkhidmatan pengangkutan awam di tempat tersebut.

1.11    LATAR BELAKANG ORGANISASI
ERA Consumer Malaysia adalah singkatan dari “Education and Research Association Malaysia” merupakan sebuah organisasi yang tidak berasaskan keuntungan dan bebas dari pengaruh politik. Organisasi ini telah didaftarkan di bawah Akta Pengguna Malaysia 1966 yang menyatakan organisasi ini tidak akan beroperasi dengan bantuan kewangan kerajaan.
Fokus utama adalah mengenai isu-isu hak manusia, keselamatan makanan, alam sekitar,hak pengguna dan hak wanita. sewaktu kemunculannya, ERA Consumer telah menunjukkan kebolehan mereka apabila telah berjaya dalam dalam memperjuangkan “Consumer Protection Act”. 
Ini merupakan kejayaan pertama mereka  dalam memperjuangkan hak pengguna di malaysia.namun kini, dengan usaha yang berterusan, ERA Consumer telah meningkatkan keupayaan dengan meluaskan lagi potfolio program mereka.

1.11.1   Sejarah ERA Consumer Malaysia
ERA Consumer Malaysia ditubuhkan di negeri Perak pada tahun 1985 sebagai Persatuan Pendidikan di mana kajian tertumpu kepada isu-isu hak-hak pengguna. Namun, sejak tahun 1998 mereka kemudian berkembang menjadi sebuah organisasi kebangsaan, yang bertempat di Kuala Lumpur.

Sebelum ERA Consumer pindah ke pejabat  utama yang terletak di Petaling Jaya, pejabat  utama sebelum ini terletak  di No 11,  Off Jalan Silibin, Ipoh. 

Pejabat sebelumnya terpaksa ditutup pada tahun 1997 kerana berlaku bencana banjir yang turut merosakkan  banyak fail dan penerbitan. Oleh kerana itu, kerajaan telah melantik  programmer untuk mengendalikan perisian-perisian dan urusan pentadbiran mereka.(Laporan Tahunan 1997)

ERA Consumer Malaysia disenaraikan di bawah undang-undang Masyarakat Malaysia  tahun 1996. 

ERA Consumer mengalami perubahan yang luar biasa pada tahun 1996, Sejak penubuhan ERA Consumer ini, telah dipimpin oleh Ms Josie F. Beliau menyerah jawatan presiden pada tahun 1997 seterusnya dilantik menjadi Director consumer international di sebuah pertubuhan pengguna antarabangsa. Oleh kerana itu, Mr Marimuthu Nadason yang pada waktu itu Setiausaha Agung FOMCA, telah dilantik menjadi  presiden Era Consumer Malaysia hingga kini. (Laporan tahunan 1997)

ERA Consumer adalah organisasi yang terkenal di arena antarabangsa melalui tugas  antarabangsa,serantau dan sekutu seperti ASEAN, Kesatuan Eropah, PBB, WTO, UNCTAD, dan masyarakat FAO. 

ERA Consumer mempunyai perpustakaan sendiri dengan mempunyai banyak koleksi buku dan penerbitan yang mengandungi pelbagai bahan-bahan dan isu-isu seperti alam sekitar, hak asasi manusia, pertanian, pelanggan, pembangunan yang berkesan, ekonomi, dasar kebangsaan, tindakan kerajaan dan sebagainya.

Visi
ERA Consumer Malaysia memvisikan sebagai sebuah organisasi masyarakat berasaskan akar umbi dan masyarakat secara aktif menyertai dalam melindungi dan menyatakan diri sebagai pelanggan, berusaha mencari mata yang berterusan, penggunaan dan menyertai secara adil dalam proses kerajaan.

Misi
ERA Consumer Malaysia bertindak dalam kajian, pendidikan dan kumpulan penyokong. Ini membina perhubungan dan bekerja dalam kerjasama dengan organisasi berasaskan masyarakat dan akar umbi untuk menguatkan kapasiti. Penyertaan ini memberi inisiatif dalam sosio-ekonomi, kerajaan akuntabel, pertanian berterusan dan usaha ekologi.


Objektif


 Melakukan kajian berorientasikan bebas, berwibawa, seimbang dan tindakan terhadap masalah pelanggan kontemporari.  Melaksanakan projek pendidikan umum. Bermula dengan program cadangan pelanggan untuk tindakan individu dan kolektif. Membuat cadangan dasar untuk sektor-sektor kerajaan dan perniagaan.

1.11.5   Kerjasama ERA Consumer dan NGO

Era consumer amat bekerjasama dengan organisasi lain seperti;
·         Women’s Aid organization (WTO)
·         Nasional Human Right Society of Malaysia(HAKAM)
·         Voice of the Ctizens (SUARAM)
·         Malaysia Muslim Youth Movement (ABIM)
·         Community Development Centre (CDC)
·         Consumer Associations
·         Komuniti tempatan
·         Parti politik

ERA Consumer juga telah dijemput untuk menyertai SUHAKAM sebagai Jawatankuasa Hak-Hak Ekonomi, Sosial dan Budaya. Dalam projek ini, ERA Consumer dan SUHAKAN bekerjasama untuk mengendalikan pertandingan menulis karangan oleh pelajar sekolah diantara umur 15-17 tahun. Pertandingan ini adalah pertandingan terbuka kepada semua sekolah terpilih di sekitar Kuala Lumpur

Pada tahun 1999, ERA Consumer terlibat dengan Canadian Human Rights Foundation untuk menyelenggarakan lokakarya mengenai program latihan bagi NGO dan menyokong peranan penyiasatan SUHAKAM. Pada tahun berikutnya Parlimen meluluskan undang-undang untuk menubuhkan SUHAKAM, ERA menyelenggarakan lokakarya yang melibatkan NGO pada "Memahami Undang-undang HRC". Semenjak itu, ERA Consumer telah mengadakan perundingan kebangsaan mereka setiap tahun untuk menilai prestasi SUHAKAM.Lmmmmm  Read phonetically                  Pada tahun 2003, ERA Consumer dilanjutkan dengan usaha untuk mendidik masyarakat tentang hak asasi manusia. Terus menerus program latihan hak asasi manusia menyasarkan wanita dan remaja  di seluruh negeri.  Bermula pada tahun 1998, ERA Consumer telah melatih 8,000 ahli  masyarakat mengenai hak asasi manusia.

Ini termasuk ahli dari semua parti politik, baik dari kerajaan mahupun  pembangkang. Pada masa yang sama, ERA Consumer juga telah mengadakan latihan tambahan bagi para peserta dengan penekanan pada hak-hak ekonomi, sosial dan budaya. Program-program latihan projek telah menjadi program tahunan yang akan diadakan oleh ERA Consumer.

Selepas kejadian 11 September, masih berlaku salah faham untuk memahami unsur-unsur Islam yang merupakan agama utama di Malaysia. Oleh kerana itu, ERA Consumer telah menemui cara untuk mengatasi salah faham ini dengan mengadakan beberapa seminar tentang Hak Asasi Manusia dan Islam. Tujuan utama di sebalik seminar ini adalah untuk mencipta sebuah platform untuk non-Muslim dan Muslim untuk memahami satu sama lain dan untuk memiliki pemahaman yang lebih jelas.

Seminar pertama diadakan di Tanjung Jara, Terengganu dengan tema "Memahami Hak Asasi Manusia dan Islam: Motivasi, Ideologi dan Relevansi dalam Masyarakat kontemporari". Pada tahun berikutnya, ERA juga melakukan program yang sama tetapi memfokus kepada wanita. Tema adalah "Sebuah Perspektif Islam di Kesan dan Cabaran untuk wanita di Abad 21".

1.11.6 Pemberdayaan Etnik Minoriti

Selain program pendidikan dan kesedaran, ERA Consumer juga terlibat dalam projek pemberbudayaan masyarakat akar umbi. ERA Consumer juga telah mengakui keperluan untuk memberi masyarakat dari pelbagai etnik minoriti.

ERA Consumer dipilih dan dibiayai oleh Kesatuan Eropah (EU) untuk mendirikan pusat-pusat komuniti untuk memberi dan mendidik wanita India di kawasan luar bandar. Kesan dari projek ini, ERA Consumer telah membina hubungan dengan tokoh masyarakat, ahli masyarakat akar umbi serta dengan NGO-NGO lain.

Selain itu, pelanggan ERA juga merupakan anggota kumpulan kerja untuk Mekanisme HAM ASEAN. Kumpulan Kerja ini merupakan gabungan tidak formal individu dan kelompok dalam wilayah ASEAN, bekerja dengan agensi kerajaan dan NGO dalam bidang hak asasi manusia. Tujuan utama Kumpulan Kerja adalah pembentukan mekanisme antara kerajaan hak asasi manusia di Asia Tenggara. 



1.11.7 ERA Consumer di Arena Antarabangsa
           
Dalam arena antarabangsa, ERA Consumer adalah ahli Forum Asia (FA). ERA juga bekerja dengan Hak Asasi Manusia Kanada Foundation (CHRF) dan Pembangunan Sumber Manusia di Pedesaan (AsiaDHRRA) yang merupakan gabungan dari Selatan dan Asia Timur NGO yang bekerja di bidang hak-hak petani. 

Mereka juga bekerjasama dengan Pelanggan Antarabangsa dan Asia Tenggara Dewan Ketahanan Makanan dan Fair Trade (SECON) mengenai isu-isu makanan dan perdagangan di peringkat serantau.

1.11.8 ERA Consumer dan standard

Di bidang standard, ERA Consumer bertindak sebagai pengawal pelanggan pada panel kerajaan yang bekerja di adopsi dari standard yang ditetapkan oleh Pertubuhan Standard Antarabangsa (ISO) yang merupakan pemaju terbesar dan penerbit Standard Antarabangsa.


ERA Consumer bekerja sama dengan Persekutuan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Jabatan Perdagangan Dalam Negeri dan Pelanggan Negeri dan Pejabat Wilayah United Nations Development Program tentang isu-isu alam sekitar dan masalah perlindungan pengguna.

Tiada ulasan