Part 1 - Faktor Pemilihan Pengangkutan Awam (LRT).
http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2015/03/07/new-ampang-lrt-line-opens-in-late-october/ |
Faktor-faktor yang menyebabkan pengguna perkhidmatan pengangkutan awam di Lembah Klang, Selangor
[ABSTRAK]
Tujuan kajian ini
dijalankan adalah untuk membuat kaji selidik untuk melihat faktor-faktor yang
menyebabkan pengguna perkhidmatan pengangkutan awam di Lembah Klang, Selangor
lebih gemar menggunakan kenderaan persendirian berbanding kemudahan awam yang
disediakan.
Faktor yang telah
dikenalpasti menyebabkan masyarakat tidak gemar untuk menggunakan sistem
pengangkutan awam (cth) yang disediakan oleh kerajaan adalah disebabkan
ketidakcekapan, ketidaktepatan masa perjalanan, tidak mesra pengguna terutama
bagi golongan warga emas dan orang kurang upaya (OKU).
Kajian dijalankan di
sekitar Lembah Klang meliputi stesen-stesen (KTM, LRT) dan hentian pengangkutan
awam seperti bas.
Kajian dijalankan dengan
menggunakan soal selidik pilihan keadaan dimana masyarakat akan diberikan satu
situasi yang menyebabkan mereka tidak memilih untuk menggunakan pengangkutan
awam dan juga kajian dibuat secara pemerhatian.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
[BAB 1]
PENGENALAN
1.1 PENDAHULUAN
Rangkap sajak di atas jelas memperlihatkan bahawa
pengangkutan awam seperti sampan ini amat penting kepada manusia dan dijadikan
salah satu pengangkutan utama dalam sesebuah keluarga demi mencari sesuap nasi.
Mungkin si bapa akan menggunakan sampan ini untuk mencari sebutir rezeki,
menghantar anak yang dahagakan ilmu untuk ke sekolah serta terus menggunakan
sampan sampai bila-bila.
Hakikatnya, dengan sebuah sampan inilah anak-anak bangsa
tidak kira Melayu, Cina, India dan lain-lain bangsa di negara kita Malaysia
dapat melengkapkan sebuah kehidupan ke arah lebih maju. Ini menandakan
pengangkutan itu amat penting di dalam sebuah kehidupan tidak kira di mana jua
berada.
Secara teori dari sudut pengangkutan, terdapat
saling perkaitan antara pengangkutan, manusia dan barangan. Pengangkutan wujud
apabila
manusia mempunyai kehendak untuk bergerak bagi melakukan aktiviti
dan keperluan bagi memiliki barangan dalam tugasan harian.
Sistem pengangkutan diringkaskan kepada beberapa kategori
iaitu sistem jalan raya, sistem kenderaan persendirian, sistem pengangkutan
awam (berteraskan jalan dan rel), sistem pengangkutan perdadangan dan lain-lain
serta sistem pengangkutan tidak berjentera/ bermotor.
Merujuk kepada (Tan 1991), pengangkutan awam bermaksud
aktiviti yang disediakan untuk memberi perkhidmatan kepada sejumlah besar
penduduk (pengguna di dalam sesuatu kawasan). Perkhidmatan awam merupakan
perkhidmatan untuk orang awam menggerakkan atau membawa mereka dalam bilangan
tertentu dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain.
Perkhidmatan awam ini meliputi perkhidmatan bas, keretapi, dan sebagainya. Kelancaran perkhidmatan pengangkutan dapat memberi kebaikan bukan sahaja kepada pengguna bahkan kepada pihak kerajaan di dalam menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas[1].
Perkhidmatan awam ini meliputi perkhidmatan bas, keretapi, dan sebagainya. Kelancaran perkhidmatan pengangkutan dapat memberi kebaikan bukan sahaja kepada pengguna bahkan kepada pihak kerajaan di dalam menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas[1].
1.2 PENYATAAN
MASALAH
Masalah yang dihadapi
oleh pengguna perkhidmatan pengangkutan awam Transit Aliran Ringan (LRT) Petaling
Jaya, Selangor ialah pengguna tidak selesa dan berpuas hati dengan perkhidmatan
awam LRT yang disediakan.
Jalan penyelesaian kepada permasalahan ini pengguna memilih untuk menggunakan kenderaan sendiri daripada menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam LRT yang telah disediakan oleh pihak kerajaan.
Pemasalahan ini wujud kerana Perkhidmatan LRT tidak dapat menampung permintaan yang tinggi daripada pengguna.
Jalan penyelesaian kepada permasalahan ini pengguna memilih untuk menggunakan kenderaan sendiri daripada menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam LRT yang telah disediakan oleh pihak kerajaan.
Pemasalahan ini wujud kerana Perkhidmatan LRT tidak dapat menampung permintaan yang tinggi daripada pengguna.
Pada tahun 2009
jumlah penduduk Petaling Jaya, Selangor adalah seramai 543,415 orang[1].
Tambahan pula dengan model pembangunan sekarang, yang mana pembangunan pusat
menjurus ke arah pemusatan penduduk di dalam kawasan urban (Petaling Jaya).
Perkara ini seterusnya menyebabkan berlaku beberapa masalah lain.
Perkara ini seterusnya menyebabkan berlaku beberapa masalah lain.
Merujuk kepada laporan tahunan yang
dikeluarkan oleh Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) telah menerima
sebanyak 5696 aduan dari tahun 2006-2009 oleh pengguna berkaitan dengan
perkhidmatan awam. Antara aduan yang sering diterima ialah tidak mengikut
jadual perjalanan, pemandu yang tidak berdisiplin, ketidakselesaan
insfrastruktur[2]. Beberapa permasalahan inilah yang menyebabkan
pengguna khususnya di Petaling Jaya, Selangor kurang berminat menggunakan
[2] National Consumer Complaints Centre Annual Report 2009
Merujuk kepada graf diatas dapat kita lihat bahawa setiap
tahun terdapat peningkatan jumlah aduan yang dilakukakan oleh pengguna. Jumlah
peningkatan aduan ini adalah kerana pengguna semakin beralih kepada menggunakan
perkhidmatan awam ini dimana peningkatan yang amat ketara diantara tahun 2006
dan 2009 iaitu sebanyak 1200 aduan. Aduan ini menunjukkan bahawa pengguna
dahagakan keselesaan dan kecekapan perkhidmatan LRT.
Peralihan ini amat positif tetapi sekiranya pihak
kerajaan tidak dapat menyediakan perkhidmatan LRT yang cekap dan fleksibel,
keadaan ini akan menimbulkan permasalahan lain. Anataranya peningkatan jumlah
kemalangan jalan raya, perubahan cuaca dunia dan lain-lain lagi.
Permasalahan yang utama
adalah kadar kemalangan dan kesesakan jalan raya semakin serius terutamanya
waktu kemuncak berikutan pengguna memilih untuk menggunakan kenderaan sendiri dari
menggunakan perkhidmatan LRT. Ketidakselesaan perkhidmatan LRT merupakan
permasalahan utama mengapa pengguna kurang berminat untuk menggunakan
perkhidmatan LRT.
Jadual 1.2.2: Perangkaan Kemalangan Jalan Raya Bagi
Tahun 2000-2009
Peningkatan peratus kemalangan di jalan raya terus meningkat
dan amat membimbangkan. Menurut perangkaan yang disediakan oleh Jabatan
Keselamatan Jalan Raya seperti jadual dibawah kita dapat melihat bahawa
kemalangan jalan raya terus meningkat setiap tahun.
Oleh demikian
satu perubahan harus dilakukan bagi menarik minat pengguna menggunakan
perkhidmatan awam. Supaya dapat mengurangkan kemalangan dikalangan pengguna
jalan raya yang setiap tahun meningkat.
Pemilihan mod
pengangkutan persendirian bukan sahaja menyumbang kepada peningkatan jumlah
kemalangan malahan menyumbang kepada perubahan iklim di mana menurut satu
laporan yang terkini, 2010 bakal merupakan tahun paling panas dalam catatan
sejarah manusia. Ais di Lautan Artik terus mengecut dan cair, manakala kawasan
batu karang pula musnah akibat peningkatan suhu lautan. Begitu juga kejadian
kebakaran hutan yang berlaku di Rusia dan banjir besar melanda negara China,
Pakistan dan India.
Jikalau ramalan
saintifik adalah betul, dan gas rumah hijau masih terus dilepaskan yang banyak
ke atmosfera, maka generasi akan datang bakal menerima padahnya. Amerika
Syarikat dan China merupakan dua Negara yang melepaskan gas rumah hijau yang
terbesar di dunia[1]
Mengikut laporan
yang dibuat oleh Jabatan Alam Sekitar melalui akhbar Utusan Pengguna pada tahun
2001. Jumlah keluaran bahan-bahan pencemaran udara bagi Malaysia dianggarkan
sebanyak 933,000 tan setahun.Daripada jumlah ini, kenderaan ialah punca utama
pencemaran ini (58.1%), diikuti oleh stesen jana kuasa (23.9%), pembakaran
bahan api industri (9.4%), pemprosesan industri (3.9%) dan pembakaran terbuka (4.9%).
[1]
http://www.konsumerkini.net.my/v1/index.php/berita-terkini/perubahan-iklim
Pencemaran udara dapat
ditakrifan apabila terdapat benda asing dalam kepekatan yang mengganggu atau
membahayakan manusia,tumbuh-tumbuhan,binatang dan harta benda.Benda asing ini
adalah di dalam bentuk abuk, asap, kabus, wap dan gas (Karbon Monoksida, Nitrogen
Oksida, Hidrokarbon, Ozon, Sulfur Oksida , bau-bauan) ataupun apa-apa campuran
bahan-bahan ini[1]
1.3 OBJEKTIF
KAJIAN
Objektif
utama kajian ialah untuk mendapatkan maklum balas berkaitan keperluan penambahbaikkan
sistem pengangkutan yang diperlukan oleh penduduk sekitar Petaling Jaya. Kajian
ini melibatkan :
1. Mengkaji masalah yang dihadapi oleh
pengguna perkhidmatan pengangkutan awam LRT.
2. Mengkaji kualiti perkhidmatan yang
dapat memberi kepuasan pengguna dan keselesaan kepada pengguna perkhidmatan LRT.
3. Membuat analisis keperluan dan
seterusnya memberikan cadangan berkenaan langkah-langkah untuk menarik minat masyarakat
menggunakan pengangkutan awam.
1.4 PROSES KAJIAN
Kajian ini dijalankan seperti berikut :
1. Membentangkan kepentingan
pengangkutan dan teori-teori yang boleh
dipadankan dengan tujuan kajian.
2. Membentangkan kajian kes
pengangkutan bermula daripada faktor
keselesaan, tambang, kemudahsampaian, masa
dan keselamatan
3. Membuat kajian hasil
daripada penemuan yang telah dirumuskan dengan
teori-teori yang telah dikemukakan.
4. Mengemukakan isu-isu dan
masalah yang timbul.
Rancangan kajian hendaklah disediakan terlebih dahulu sebelum
menjalankan sebarang kajian. Rancangan kajian ini selalunya menghuraikan proses
kajian yang harus dilalui mengikut fasa yang tertentu sebelum memperoleh
sebarang jawaban ataupun keputusan terhadap matlamat dan objektif kajian.
Menurut Graziano dan Raulin yang diperoleh daripada Hassim (1995) terdapat
tujuh fasa dalam proses kajian iaitu:
i. Fasa pengwujudan idea.
ii. Fasa mendefinisi
iii. Fasa mereka bentuk peraturan.
iv. Fasa pemerhatian dan pengumpulan data.
v. Fasa analisis data
vi. Fasa tafsiran
vii. Fasa perhubungan atau persembahan.
Fasa pengwujudan idea tidak akan mendefinisikan masalah yang melibatkan penentuan kepentingan kajian dan
memusatkan idea umum kearah merumuskan pelbagai masalah dan isu kajian. Fasa
ini juga merupakan peringkat penting yang menghubungkaitkan masalah kajian dengan
teori yang sedia ada agar dapat memudahkan lagi peringkat kajian seterusnya.
Ia adalah asas kepada pengwujudan konsep rangka kerja kepada kajian yang
akan dijalankan dan akhir sekali akan menghasilkan hipotesis kepada kajian.
Fasa mendefinisikan masalah adalah mengkaji kes yang timbul sebagai hasil
rumusan pelbagai masalah dan isu kajian yang dihubungkaitkan dengan tinjauan
teori.
Fasa berikutnya pula merangkumi fasa mereka bentuk peraturan dan pemerhatian
atau pengumpulan data. Fasa ini melibatkan kaedah dan peraturan ke arah
menentukan kaedah tertentu yang dapat digunakan dalam pengumpulan maklumat
ataupun data. Ia akan bermula dari peringkat menentukan keperluan dan
penjenisan reka bentuk soal selidik sehingga menjadi kaedah pengumpulan data
dan maklumat.
Fasa analisis dan penafsiran data pula merangkumi kaedah analisis data dengan menggunakan teknik analisis statistik
yang bersesuaian dan seterusnya membuat perbandingan keputusan kajian dengan
keputusan daripada kajian teori dalam bidang yang berkaitan.
Proses ini akan menentukan sama ada untuk menerima ataupun menolak
keputusan yang diperolehi daripada kajian yang telah dikendalikan berdasarkan
hipotesis yang telah dibuat.
Fasa yang terakhir ialah fasa perhubungan atau komunikasi yang merangkumi
persembahan keputusan kajian yang telah diperolehi melalui dokumen bertulis.
1.5 KEPENTINGAN KAJIAN
Setiap kajian yang dijalankan oleh penyelidik mempunyai
kepentingannya tersendiri. Bagi kepentingan kajian yang dijalankan oleh
pengkaji, pengkaji ingin memastikan bahawa semua pengguna perkhidmatan
pengangkutan awam LRT mendapat kepuasan dan keselesaan semasa menggunakan
perkhidmatan pengangkutan awam LRT.
Di samping itu, kajian juga dijalankan untuk melihat
sejauhmana Persepsi Pengguna Terhadap Perkhidmatan Pengangkutan Awam Transit Aliran
Ringan (LRT). Supaya penambahbaikkan sistem pengangkutan awam yang
bersepadu fleksibel, pelbagai dan efisien berorientasikan kemudahsampaian dan
keselesaan penumpang dapat dibuat
sejajar dengan dasar kerajaan yang ingin meningkatkan penggunaan pengangkutan
awam dari 18% kepada 40%.
Secara keseluruhannya, hasil daripada penganalisaan data
yang akan dilakukan adalah untuk menyelidik dan menganalisis kualiti
perkhidmatan yang dapat memberi kepuasan dan keselesaan kepada pengguna
perkhidmatan pengangkutan awam LRT.
1.6 SKOP KAJIAN
Kajian yang dijalankan ini ialah kajian kesudian pengguna
menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam Transit Aliran Ringan (LRT). Faktor masa,
jarak, kos, keselesaan merupakan antara faktor yang mempengaruhi kajian.
Keputusan kajian adalah daripada soal selidik dan pemerhatian yang dilakukan di
kawasan tumpuan pengguna perkhidmatan LRT dan kawasan sekitar Petaling Jaya.
1.7 METODOLOGI KAJIAN
Melalui metodologi kajian ini ianya akan memberi gambaran
yang sebenar kepada pengkaji tentang kajian yang akan dijalankan bukan hanya
terhad kepada pengumpulan data sahaja malahan ianya akan menghasilkan satu
bentuk dapatan kajian yang berkaitan dengan masalah kajian yang dikaji.
Oleh
sebab itu, dalam metodologi kajian ini akan memberi penekanan secara terperinci
berkaitan dengan bagaimana cara pengumpulan maklumat dilakukan iaitu lokasi
kajian, populasi dan sampel kajian serta instrument kajian.
1.7.1 LOKASI KAJIAN
Kawasan di mana kajian akan dijalankan adalah sekitar
Petaling Jaya, Selangor. Di mana kajian akan tertumpu di kawasan tumpuan awam
seperti di stesen Transit Aliran Ringan (LRT). Lokasi kajian ini dipilih
kerana ia merupakan stesen yang mempunyai permintaan yang tinggi oleh pengguna, kerana ia merupakan
kawasan perumahan.
Kawasan-kawasan
yang dipiih untuk menjalankan kajian ialah:
Stesen LRT Taman Paramount
Stesen LRT Taman Bahagia
Stesen LRT Kelana Jaya
Stesen LRT Taman Paramount
Stesen LRT Taman Bahagia
Stesen LRT Kelana Jaya
Dalam bab ini akan membincangkan kaedah penyelidikan yang
dijalankan bagi mengkaji tahap kepuasan dan masalah yang dihadapi pengguna
perkhidmatan pengangkutan awam Transit Aliran Ringan (LRT) di Petaling Jaya,
Selangor.
Kajian ini adalah merujuk kepada beberapa faktor yang
biasanya menjadi pengukur kepada tahap keselesaan iaitu masa perjalanan, sistem
pengurusan, keselamatan dan juga kemudahan insfrastruktur yang disediakan.
Faktor-faktor yang disebutkan merupakan faktor yang diambil kira dalam mengkaji
tahap keselesaan pengguna pengangkutan awam Transit Aliran Ringan (LRT) .
Untuk memperolehi data-data terhadap faktor yang disebutkan, borang soal selidik
direkabentuk untuk diedarkan kepada responden. Hasil daripada borang tersebut
merupakan data-data yang akan digunakan untuk tujuan kajian.
Pengguna perkhidmatan pengangkutan awam merupakan subjek
dan responden dalam kajian yang akan dijalankan. Pengguna akan ditemuduga dan
jawapan yang diberikan akan di masukkan di dalam borang soal selidik.
Hasil daripada soal selidik ini amat penting kerana ia
akan digunakan dalam analisa statistik yang kemudiannya dijadikan sebagai
rujukan dalam menghasilkan penambahbaikkan sistem pengangkutan awam yang
bersepadu fleksibel, pelbagai dan efisien berorientasikan kemudahsampaian dan
keselesaan penumpang dapat dibuat
sejajar dengan dasar kerajaan yang ingin meningkatkan penggunaan pengangkutan
awam dari 18% kepada 40%.
1.7.2 Sumber
Primer
Bagi memperolehi pelbagai maklumat berkenaan kajian ini,
pengkaji telah menggunakan kaedah pemerhatian dan temubual bagi tujuan
memperolehi data-data penting dan bersesuaian dengan matlamat kajian. Hal ini
adalah kerana ini merupakan cara terbaik bagi mendapatkan maklumat serta data
dengan segera.
1.7.3 Kaedah
Pemerhatian
Melalui kaedah pemerhatian, pengkaji menggunakan
kedua-dua kaedah iaitu pemerhatian turut serta dan pemerhatian tidak turut
serta. Kajian pemerhatian ini penting kepada pengkaji bagi mendapatkan gambaran
yang lengkap dan tepat mengenai keseluruha kajian yang dilakukan. Melalui
kaedah pemerhatian tidak turut serta, pengkaji hanya memerhati dan merekod
daripada jauh.
Pada pemerhatian pengkaji, sesetengah pengguna
perkhidmatan LRT masih mengalami kesukaran semasa menggunakan perkhidmatan LRT
terutama OKU, warga emas dan juga wanita mengandung.Manakala melalui kaedah
pemerhatian turut serta pula, pengkaji telah menggunakan perkhidmatan LRT bagi
mengalami sendiri suasana kajian yang dilakukan.
1.7.4 Kaedah
Temubual
Menerusi kaedah temubual pula, pengkaji menggunakan
kaedah temubual secara bersemuka dalam menjalankan kajian ini. Melalui kaedah
ini, maklumat-maklumat yang diperolehi adalah lebih cepat dan tepat. Pengkaji
telah menemubual secara bersemuka dengan beberapa pengguna perkhidmatan LRT.
1.7.5 Data
Sekunder
Dalam kaedah data sekunder ini, ia lebih menfokuskan
kepada pengumpulan data dan maklumat berdasarkan buku-buku rujukan, jurnal,
majalah, internet dan sebagainya. Hal ini adalah bertujuan bagi mendapatkan
lebih banyak bahan rujukan dan maklumat yang lebih terperinci berkaitan kajian
yang dijalankan oleh pengkaji.
Data sekunder dapat menyumbangkan maklumat
berbentuk am mahupun emperikal dan data yang telah terkumpul daripada kajian
yang telah dilakukan oleh pengkaji lain sebelum ini dapat membantu pengkaji
dalam menjayakan kajian ini. Selain itu, data sekunder yang diperolehi juga
akan menguatkan dan memperkemaskan lagi hasil kajian yang dijalankan agar ia
lebih mantap dan komprehensif.
i
Buku
Sumber buku digunakan bagi mendapatkan
maklumat tentang definisi, konsep dan ulasan karya yang berkaitan dengan
perkhidmatan pengangkutan awam. Buku-buku rujukan ini diperolehi daripada
Perpustakaan Sultanah Bahiyah di Universiti Utara Malaysia (UUM) dan
Perpustakaan di Era Consemer Malaysia.
ii
Akhbar
Sumber daripada keratan akhbar juga
merupakan bahan rujukan pengkaji kerana terdapat banyak sumber yang memaparkan
mengenai masalah dan rungutan oleh pengguna perkhidmatan LRT. Pelbagai isu dan
permasalahan yang berlaku ini sekaligus dapat menguatkan lagi maklumat untuk di
jadikan rujukan.
iii
Internet
Di samping itu
juag, sumber dari internet juga telah digunakan bagi mendapatkan maklumat
berkaitan kajian ini. Kemajuan sains dan
teknologi pada masa kini memudahkan pengkaji mendapatkan maklumat dengan lebih
cepat, mudah dan secara tidak langsung dapat menjimatkan kos. Melalui pencarian
laman web utama organisasi iaitu www.eraconsumer.org banyak membantu pengkaji mendapatkan maklumat seperti
latar belakang syarikat, misi, objektif dan sebagainya untuk dimuatkan ke dalam
kajian ini.
1.7.6 Persampelan
Sebanyak 50 set borang soal selidik disediakan kepada 50
responden yang terdiri daripada pengguna perkhidmatan pengangkutan awam Transit
Aliran Ringan (LRT) terpilih pada waktu kemuncak antara pukul 7pg- 9pg dan
4ptg-7ptg di Petaling Jaya.
Set soal selidik ini di bahagi kepada 2 bahagian utama
iaitu bahagian A dan bahagian B.
Bahagian A mengumpul maklumat umum mengenai responden manakala bahagian B
mengandungi soalan bertujuan untuk mendapatkan maklumat kajian.
Pengumpulan data untuk kajian ini daripada hasil dua
sumber utama iaitu data primer dan data sekunder. Data primer adalah data yang
dikumpulkan oleh semasa membuat kajian di kawasan kajian dan dan data sekunder
didapati daripada buku, jurnal, seminar dan penerbitan rasmi yang berkaitan.
1.7.7 Andaian
Dan Kekangan
Andaian yang perlu dibuat bagi mengelak
ketidakpastian dalam penganalisaan yang dibuat adalah;
- Diandaikan jumlah responden
yang diambil telah mewakili seluruh penduduk Petaling Jaya.
i.
Diandaikan
data adalah tepat bergantung kepada kejujuran dan kerjasama yang diberikan oleh
responden.
ii.
Diandaikan
responden adalah pemboleh ubah rawak
1.8 KERANGKA TEORIKAL
Kajian ini menggunakan teori
(konsep) pengangkutan umum dan teori perkhidmatan di sektor pengangkutan umum. Secara umum bahagian teori ini
berisikan:
a. Mengkaji perkhidmatan
pengangkutan dan persepsi pengguna
perkhidmatan pengangkutan.
b. Definisi dan konsep kajian
yang berkaitan dengan tinjauan teori.
c. Kajian terhadap bahagian
kajian dengan menggunakan analisis faktor dan
analisis kelompok.
Bahagian Praktikal
Kajian ini secara praktikal menggunakan analisa faktor dan klaster.
Analisa faktor digunakan untuk menentukan faktor-faktor dominan, keunggulan dan
kelebihan mahupun kekurangan. Sedangkan analisa klaster digunakan untuk:
a. Faktor-faktor dominan yang
menjadi pertimbangan penumpang dalam
melakukan perjalanan.
b. Keunggulan atau kedudukan
perkhidmatan setiap jenis pengangkutan
awam.
c. Kelebihan dan kekurangan setiap jenis pengangkutan awam.
1.9 DEFINISI KONSEP
Sebelum meneruskan penulisan tesis ini, terlebih dahulu dihuraikan
beberapa definisi dan pengertian istilah yang digunakan dalam kajian ini yang
berjudul Persepsi Pengguna Terhadap Perkhidmatan Pengangkutan Awam Transit Aliran
Ringan (LRT).
Hal ini merupakan yang terpenting di dalam permasalahan pengangkutan awam
untuk negara yang sedang membangun khususnya Petaling Jaya, Selangor kerana
sistem pengangkutan awam masih belum sesuai dengan keinginan masyarakat dan
masih tidak dapat memenuhi permintaan pengguna.
Dengan pertambahan jumlah
penduduk yang pesat, keperluan akan ketersediaan sarana dan prasarana
pengangkutan masih sangat kurang ditinjau daripada lima faktor yang dominan,
terutama faktor keselamatan dan kecekapan.
1.10 PERSEPSI
PENGGUNA
Maksud persepsi seseorang dalam pemilihan perkhidmatan pengangkutan yang
disenaraikan pada bab ini disamakan dengan pengertian keselesaan dan kepuasan
diri menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam iaitu LRT. Maka selanjutnya
persepsi pengguna perkhidmatan pengangkutan awam dijelaskan berdasarkan pada
pengertian perilaku pengguna (consumer behaviour).
Selain perilaku
pengguna perkhidmatan juga dijelaskan tentang pengertian pengangkutan awam dan
jenis-jenis pengangkutan awam yang ada di lokasi kajian serta ciri-ciri
perkhidmatan pengangkutan awam di tempat tersebut.
1.11 LATAR BELAKANG ORGANISASI
ERA Consumer Malaysia
adalah singkatan dari “Education and Research Association Malaysia” merupakan
sebuah organisasi yang tidak berasaskan keuntungan dan bebas dari pengaruh
politik. Organisasi ini telah didaftarkan di bawah Akta Pengguna Malaysia 1966
yang menyatakan organisasi ini tidak akan beroperasi dengan bantuan kewangan
kerajaan.
Fokus utama adalah
mengenai isu-isu hak manusia, keselamatan makanan, alam sekitar,hak pengguna
dan hak wanita. sewaktu kemunculannya, ERA Consumer telah menunjukkan kebolehan
mereka apabila telah berjaya dalam dalam memperjuangkan “Consumer Protection
Act”.
Ini merupakan kejayaan pertama mereka dalam memperjuangkan hak
pengguna di malaysia.namun kini, dengan usaha yang berterusan, ERA Consumer
telah meningkatkan keupayaan dengan meluaskan lagi potfolio program mereka.
1.11.1 Sejarah ERA Consumer Malaysia
ERA Consumer Malaysia ditubuhkan di negeri Perak pada
tahun 1985 sebagai Persatuan Pendidikan di mana kajian tertumpu kepada isu-isu
hak-hak pengguna. Namun, sejak tahun 1998 mereka kemudian berkembang menjadi
sebuah organisasi kebangsaan, yang bertempat di Kuala Lumpur.
Sebelum ERA Consumer pindah ke pejabat utama yang
terletak di Petaling Jaya, pejabat utama
sebelum ini terletak di No 11, Off
Jalan Silibin, Ipoh.
Pejabat sebelumnya terpaksa
ditutup pada tahun 1997 kerana berlaku bencana banjir yang turut merosakkan
banyak fail dan penerbitan. Oleh kerana itu, kerajaan telah
melantik programmer untuk mengendalikan perisian-perisian dan urusan
pentadbiran mereka.(Laporan Tahunan 1997)
ERA Consumer Malaysia disenaraikan di
bawah undang-undang Masyarakat Malaysia tahun
1996.
ERA Consumer mengalami perubahan yang luar biasa pada tahun 1996, Sejak
penubuhan ERA Consumer ini, telah dipimpin oleh Ms Josie F. Beliau menyerah
jawatan presiden pada tahun 1997 seterusnya dilantik menjadi Director consumer
international di sebuah pertubuhan pengguna antarabangsa. Oleh kerana
itu, Mr Marimuthu Nadason yang pada waktu itu Setiausaha Agung FOMCA, telah
dilantik menjadi presiden Era Consumer Malaysia hingga kini. (Laporan
tahunan 1997)
ERA Consumer adalah organisasi yang terkenal di arena
antarabangsa melalui tugas antarabangsa,serantau dan sekutu seperti
ASEAN, Kesatuan Eropah, PBB, WTO, UNCTAD, dan masyarakat FAO.
ERA Consumer
mempunyai perpustakaan sendiri dengan mempunyai banyak koleksi buku dan
penerbitan yang mengandungi pelbagai bahan-bahan dan isu-isu seperti alam
sekitar, hak asasi manusia, pertanian, pelanggan, pembangunan yang berkesan,
ekonomi, dasar kebangsaan, tindakan kerajaan dan sebagainya.
Visi
ERA
Consumer Malaysia memvisikan sebagai sebuah organisasi masyarakat berasaskan
akar umbi dan masyarakat secara aktif menyertai dalam melindungi dan menyatakan
diri sebagai pelanggan, berusaha mencari mata yang berterusan, penggunaan dan
menyertai secara adil dalam proses kerajaan.
Misi
ERA Consumer Malaysia bertindak dalam kajian, pendidikan
dan kumpulan penyokong. Ini membina perhubungan dan bekerja dalam kerjasama
dengan organisasi berasaskan masyarakat dan akar umbi untuk menguatkan
kapasiti. Penyertaan ini memberi inisiatif dalam sosio-ekonomi, kerajaan
akuntabel, pertanian berterusan dan usaha ekologi.
Objektif
Melakukan kajian berorientasikan bebas, berwibawa,
seimbang dan tindakan terhadap masalah pelanggan kontemporari. Melaksanakan
projek pendidikan umum. Bermula dengan program cadangan pelanggan untuk
tindakan individu dan kolektif. Membuat cadangan dasar untuk sektor-sektor
kerajaan dan perniagaan.
1.11.5 Kerjasama
ERA Consumer dan NGO
Era consumer amat bekerjasama dengan organisasi lain
seperti;
·
Women’s Aid organization (WTO)
·
Nasional Human Right Society of Malaysia(HAKAM)
·
Voice of the Ctizens (SUARAM)
·
Malaysia Muslim Youth Movement (ABIM)
·
Community Development Centre (CDC)
·
Consumer Associations
·
Komuniti tempatan
·
Parti politik
ERA Consumer juga telah dijemput untuk menyertai SUHAKAM
sebagai Jawatankuasa Hak-Hak Ekonomi, Sosial dan Budaya. Dalam projek ini, ERA
Consumer dan SUHAKAN bekerjasama untuk mengendalikan pertandingan menulis
karangan oleh pelajar sekolah diantara umur 15-17 tahun. Pertandingan
ini adalah pertandingan terbuka kepada semua sekolah terpilih di sekitar Kuala
Lumpur
Pada
tahun 1999, ERA Consumer terlibat dengan Canadian Human Rights Foundation untuk
menyelenggarakan lokakarya mengenai program latihan bagi NGO dan menyokong
peranan penyiasatan SUHAKAM. Pada tahun berikutnya Parlimen meluluskan
undang-undang untuk menubuhkan SUHAKAM, ERA menyelenggarakan lokakarya yang
melibatkan NGO pada "Memahami Undang-undang HRC". Semenjak itu, ERA
Consumer telah mengadakan perundingan kebangsaan mereka setiap tahun untuk
menilai prestasi SUHAKAM.Pada
tahun 2003, ERA Consumer dilanjutkan dengan usaha untuk mendidik masyarakat
tentang hak asasi manusia. Terus menerus program
latihan hak asasi manusia menyasarkan wanita dan remaja di seluruh negeri. Bermula pada tahun 1998, ERA Consumer telah
melatih 8,000 ahli masyarakat mengenai
hak asasi manusia.
Ini
termasuk ahli dari semua parti politik, baik dari kerajaan mahupun pembangkang. Pada
masa yang sama, ERA Consumer juga telah mengadakan latihan tambahan bagi para
peserta dengan penekanan pada hak-hak ekonomi, sosial dan budaya. Program-program
latihan projek telah menjadi program tahunan yang akan diadakan oleh ERA
Consumer.
Selepas
kejadian 11 September, masih berlaku salah faham untuk memahami unsur-unsur
Islam yang merupakan agama utama di Malaysia.
Oleh kerana itu, ERA Consumer telah menemui cara untuk mengatasi salah faham
ini dengan mengadakan beberapa seminar tentang Hak Asasi Manusia dan Islam. Tujuan
utama di sebalik seminar ini adalah untuk mencipta sebuah platform untuk
non-Muslim dan Muslim untuk memahami satu sama lain dan untuk memiliki
pemahaman yang lebih jelas.
Seminar pertama diadakan di Tanjung Jara, Terengganu dengan
tema "Memahami Hak Asasi Manusia dan Islam: Motivasi, Ideologi dan
Relevansi dalam Masyarakat kontemporari". Pada tahun berikutnya, ERA juga
melakukan program yang sama tetapi memfokus kepada wanita. Tema adalah
"Sebuah Perspektif Islam di Kesan dan Cabaran untuk wanita di Abad
21".
1.11.6 Pemberdayaan Etnik
Minoriti
Selain
program pendidikan dan kesedaran, ERA Consumer juga terlibat dalam projek
pemberbudayaan masyarakat akar umbi. ERA
Consumer juga telah mengakui keperluan untuk memberi masyarakat dari pelbagai
etnik minoriti.
ERA Consumer dipilih dan dibiayai oleh Kesatuan Eropah (EU)
untuk mendirikan pusat-pusat komuniti untuk memberi dan mendidik wanita India
di kawasan luar bandar. Kesan
dari projek ini, ERA Consumer telah membina hubungan dengan tokoh masyarakat,
ahli masyarakat akar umbi serta dengan NGO-NGO lain.
Selain
itu, pelanggan ERA juga merupakan anggota kumpulan kerja untuk Mekanisme HAM
ASEAN. Kumpulan Kerja ini merupakan gabungan
tidak formal individu dan kelompok dalam wilayah ASEAN, bekerja dengan agensi
kerajaan dan NGO dalam bidang hak asasi manusia. Tujuan utama Kumpulan
Kerja adalah pembentukan mekanisme antara kerajaan hak asasi manusia di Asia
Tenggara.
1.11.7 ERA Consumer di Arena
Antarabangsa
Dalam
arena antarabangsa, ERA Consumer adalah ahli Forum Asia (FA). ERA juga bekerja dengan Hak Asasi Manusia Kanada
Foundation (CHRF) dan Pembangunan Sumber Manusia di Pedesaan (AsiaDHRRA) yang
merupakan gabungan dari Selatan dan Asia Timur NGO yang bekerja di bidang
hak-hak petani.
Mereka juga bekerjasama dengan Pelanggan Antarabangsa
dan Asia Tenggara Dewan Ketahanan Makanan dan Fair Trade (SECON) mengenai
isu-isu makanan dan perdagangan di peringkat serantau.
1.11.8 ERA Consumer dan
standard
Di bidang standard, ERA Consumer bertindak sebagai pengawal
pelanggan pada panel kerajaan yang bekerja di adopsi dari standard yang
ditetapkan oleh Pertubuhan Standard Antarabangsa (ISO) yang merupakan pemaju
terbesar dan penerbit Standard Antarabangsa.
ERA
Consumer bekerja sama dengan Persekutuan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA),
Jabatan Perdagangan Dalam Negeri dan Pelanggan Negeri dan Pejabat Wilayah
United Nations Development Program tentang isu-isu alam sekitar dan masalah
perlindungan pengguna.
Post a Comment